عندما يصعد خطيب المسجد في يوم الجمعة ويتحدث لنصف ساعة عن أخلاق الصحابة، وعن تواضعهم وعدلهم، نراها جميعاً ضرباً من الخيال وفانتازيا نسجتها أساطير مورثنا الثقافي. ولأننا لا نعرفها فإننا لا ندركها ولا نؤمن بوجودها وإن وجدت فهي قد اختفت ولم يعد لها أثر. ولكن في حقيقة الأمر هذه الأخلاق والصفات لم تختفي، وانما هاجرت كما هاجر الكثيرون إلى بلاد بعيدة، أبعد ما تكون عنّا.

كانت رحلة طويلة ومرهقة، أكثر من ٢٠ ساعة بين طائرة وسيّارة حتّى وصلنا إلى مونتيري في كاليفورنيا. هناك كنت أقوم بعرض شركتي علي مجموعة من كبار رجال الأعمال في الولايات المتحدة وفي العالم. كان التعب والمرض قد أصاب منّي الكثير، وفي آخر الجلسة ذهب الصوت منّي وأصبح الحلق جافاً. كان هناك رجل من بين الحضور، أشيب الشعر ونحيل، قام من كرسيه وذهب إلى آخر الغرفة ثم سكب كأساً من الماء ووضعه أمامي لأشرب منه علّه وعسى أن يساعدني ذلك في استعادة صوتي الذي فقدت.

بعد الانتهاء من العرض وفي أثناء عودتي للفندق، قيل لي أن ذلك الرجل كان نائب رئيس شركة “دِل” العالمية. رجل ذو مستوى مهني رفيع وصاحب قرارات بالملايين، قام بكل تواضع وأحضر لي كأس ماء من غير أن أطلب منه. ما رأيكم؟ لن أقوم بالتعليق على الموضوع لأني متأكد أن كل عربي سيقرأ هذه القصة سيدرك المغزى من وراءها…

هنا فرق بين أن تكون مهماً أو أن تكون ملهماً، فالمهم لا تدوم أهميته وتزول بزوال السبب، أمّا الملهم فتأثيره يبقى ويمتد ما دام هناك أشخاص يستلهمون منه… لدى كل منّا حرية الخيار!

  • Share/Bookmark

Sha3teely in Silicon Valley

October 7th, 2010

I spent the last week wondering around in LA, after a very long trip from Amman. Ill tell you more about it later.

the-social-network.jpg

While am in Palo Alto I had the chance to go and watch the screening of “The Social Network” movie along with some other Jordanian entrepreneurs. The move shows Facebook founder Mark Zuckerberg a total Asshole. The story tells you how ugly things can turn between partners… Recommended to be watch.

microsoft.jpg

Anyway, we went on a day trip to visit some leading online companies in Silicon Valley organized by Endeavor. I think it was a really bad to start with Microsoft. We just had a quick presentation about Microsoft TV. I think they need a huge doze of innovation. They became a bit old. If they want to comeback to the race they have to invest in innovation and building creative young team rather than investing in crappy solution and high salary old people.

facebook.jpg

Then we headed to Facebook. The Facebook visit was interesting. Offices are lovely and the community is really young out there.

google_2.jpg

google_1.jpg

We had lunch at Google famous, then we had a really inspiring presentation about Google innovation. At Google you don’t feel that you are in a company.. Its closer to university campus. I liked the environment, but am not used to see large amount of people working together.

ebay.jpg

We ended up the journey with a visit to ebay, we’ve had a brief about the story of ebay and what they do and gonna do.

Finally, I believe that there are no differences between us and companies in Silicon Valley in terms of innovation. The only thing that they have and we don’t have is money and base of users.

This is why it’s really important to increase the base of internet users in the Arab world and increase capitals invested in technology and online sectors. We need to build a brand repetition and a hype around what we do. Then we might see the next Facebook or Google coming out of this region.

  • Share/Bookmark