The rest of the title would: otherwise you are not a Jordanian company

img_5109.jpg

img_5111.jpg

img_5113.jpg

After their good gesture to sponsor painting hundreds of old Amman’s houses, National Paints could not hold their creativity of messing things up by spreading hundreds of ugly billboards all over the streets.

Come on guys, why did you do that!! I think it’s time for National Paint’s to hire a good design and branding agency. I don’t mind spreading billboards all over the place, but please don’t make it ugly like this!!!

  • Share/Bookmark

road_in_amman.jpg

I was driving this morning to work through Queen Rania’s st. usually in the morning this road is jammed and cars crossing lines all the way. But today it was somehow different. The Municipality has repainted all road lines. You can clearly see the white doted lines between lanes and the long yellow strips on the sides. [See the photo above] I just felt that most of cars are following the lines and almost none of the cars are out of its lane. Usually I see some cars driving on top of the line and taking two lines at the same time. Today, although the street was full of cars, but I was driving smoothly and taking pictures.

Because of having a clear white lines, people were able to stick into there lanes. Even if they want to change a lane, they were doing it in the right way. This tells me that bad driving in Amman is not only the fault of driving teachers. But it’s also due to the bad condition of roads and the undersign traffic system which we have.

These yellow and white lines are part of a complete signage system which all roads must be equipped with, to insure better driving experience. Increasing the ticket price will not make us better drivers. Having a well designed roads with a proper signage system and good law enforcement will help us be better drivers and reduce the number of accidents on roads.

To have good conditioned roads, you need to find a constant source of income. The better source you can get is the source which comes from the system it self. Traffic ticket income should be back to the circle of this system and should fund the process of fixing and maintaining roads. “Maybe this is the case!”

To ensure a well designed road:
- DON’T MAKE DRIVERS GUESS OR IMPROVISE. This will lead to mistakes and mistakes leads to accidents, traffic jams or stressful driving. This usually happens because sings are not clear or roads are full of surprises such as the absence of buses and taxi’s stop areas, road pumps… etc.

- REMOVE ALL DISTRACTIONS: therefore I strongly recommend removing all advertising mubis from roads.

- MONITOR: Putting a camera in a place where everyone can see or pulling a patrol car under a tree is not a proper monitoring. There should be moving police vehicles that take action instantly to give the feeling for driving of being monitored all the time.

I would love to see a pilot project to prove my theory. Take for example Queens Rania St., it’s one of the most dangerous road inside the city, one of the highest streets in car accidents. What will happen if we take this road as a pilot project for six months only? Fixing every inch in the road, making sure all lines are clear and repainted, proper road signs, all road fixtures are available, traffic and movement are studied and designed. And let’s count the number of accidents, cost and benefits in the long run and see how much we were able to change this road from being the most dangerous street into the most pleasurable and safest road in Amman.

  • Share/Bookmark

theone_ad.jpg

ما بعرف إذا حدا شاف هذا الإعلان وقرأ شعار ذاون، مش عارف ليش حسّيت حالي هندي. هل الجماعة عنجد مقتنعين بالحكي هذا؟ ولمين بحكوا هذا الحكي..؟ إذا كان المستهدف هي الطبقة الغنية، فأنا متأكد إنها مش فارقة عن طيزها، بالعكس إحنا شعب بحب الفشخرة وبجوز لو زادوا السعر كان كثر الطلب عليهم. وإذا كان المستهدف الطبقة الفقيرة، فإنت زي اللي ببيع مشط لأصلع أو تلفزيون لأعمى. وإذا كان المستهذف الطبقة الوسطى فبظن أنه الجماعة ثخّانوها شوي… وإذا كان بدهم يبعدوا سمعة أنهم غاليين فبظن أنه تنزيل الأسعار أحسن من السرحان في الناس.. والله عيب
  • Share/Bookmark

تلك كانت الجلسة الثانية من ورشة العمل التي بدأها الخطاط والأستاذ صالح نسب بالتعاون مع زميلنا عاشق الخط العربي الفنان حسين الأزعط. تلك الساعات القليلة علمتنا كيف نتغزل بجمال الخط العربي، علمتنا كيف نعود للماضي وللأصيل. عدنا للأساس الذي كان يجب علينا أن نبدأ منه قبل أن ندّعي اننا مصمموا جرافيك.

لا أدري، ولكني على يقين الآن أن على كل مصمم جرافكي “عربي” أن لا يدعي إحتراف التصميم قبل أن يحيط علماً بأساسيات الخط العربي، قصصه وتاريخه، أصوله ومحاوره، ثم ينطلق لأبعد من ذلك. فعناصر التصميم الجرافيكي هي الخط والصورة.. فإن لم تكن ملماً بأساسيات الخط العربي فستكون عاجزاً أن تنتج أعمالاً أصيلة وإنما ستكون مجرد إقتباس. وهذا جلي في أعمال 90% من المصميم، حيث تجدهم ينتجون أعمالاً في غاية الجمال والروعة ولكنها لا تعبر أبداً عن هوية عربية أو محلية أصيلة، بل ستجدها مماثلة لأعمال الكثيرين في العالم من حولنا… إن مجرد النظر إلى يد الخطاط صالح تمسك بالقصبة وهي ترقص على الورق وترسم انحناءات حرف الـ ج كأنها إنحناءات فتاة في العشرين يخالجك شعورٌ بأنك فتىً أرعن تلاحق تلك الفتاة وأنت لا تعرف أصلاً كيف تغازل
الجميلات…

لا أريد أن أتهم الجميع بأنهم لا يعرفون أصول التصميم الجرافيكي، ولكن هذه التجربة تجعلني أقر وأعترف على نفسي بأني لست مصمما جرافيكياً كما كنت أدعي… مع وقف التنفيذ. وأنه وجب على أن أعود للبدايات التي كان علي تعلمها من الأساس وقد تجاهلتها.

لنتعلّم من التجربة الإيرانية في التصميم الجرافيكي، ولنتعلم أكثر عن أنفسنا قبل أن نتعلم عن غيرنا.. لأننا في زمن نتخبط فيه بحثاً عن هوية، ولا ندري أنها أمامنا وقد تخلينا عنها منذ زمن. هويتنا العربية أعظم مما نتصور، وثقافتنا أغنى وأجل مما نتخيل، ولدينا كنوز كثيرة أعمتها عنّا أفلام هوليوود وعارضات الأزياء ومطاعم البرغر السريع.

  • Share/Bookmark
الجميل والرائع في هذا البلد أنه كلما أردنا أن ندعم شيء قمنا بفرض ضريبة على هذا الشعب المعتر الذي أصبح يحتاج إلى ضريبة لدعمه!! فبعد فيلم الدينار المقتطع من خطوط الهواتف النقالة لدعم الجامعات ( وعلى فكرة في ملف صوتي عم بفيع بين الشباب عن واحد محترم بفش غلّه بالنسبة لهذا الموضوع) لضريبة جديدة مفروضة على وسائل الإعلام لدعم الثقافة.

المشكلة هي أن الحركة الثقافية في هذا البلد لا تعاني من مشكلة دعم، بل تعاني من عدم تواجد مثقفين أو مبدعين أصلاً. فنحن للأسف لدينا أشباه مثقفين أو متقمصين لشخصية المثقفين. وأما كفآءات وعقول المجتمع فموزعة للأسف بين طبيب و مهندس. للأننا لا نزال ننساق وراء الألقاب الإجتماعية القميئة (اللي في الآخر راح تخرب بيت أبو إقتصادنا لما يصير الكل مهندس ودكتور).

المشكلة الأخرى، أنه عندما تريد أن تفرض ضريبة ما من أجل دعم شيء ما، فأنه من اللباقة والكياسة بمكان أن تطرح برنامجا محدداً لكيف وأين ولمن ستصرف هذه الأموال وبصراحة حتى لا يتم إصدار الاتهامات للمقصد من وراء جمع هذه الأموال.

في الأيام القليلة الماضية سمعت في الأخبار عن نية الولايات المتحدة بدعم الأردن بمبلغ كبير لا أذكر الرقم بالتحديد.. أفليس بالإمكان أخذ القليل من هذه النقود لدعم ما يجب دعمه.. بدل فرض المزيد من الضرائب على شعب أنهكه غلاء المعيشة.

هل نريد أن نكون نسخة أخرى من الشعب المصري اليوم أم نريد أن نبقى المعجزة في الأمن والاستقرار الاقتصادي والأمني على الرغم من قلّة مواردنا وظروفنا المحيطة!!

  • Share/Bookmark

01_wall_art.jpg

02_wall_art.jpg

03_wall_art.jpg

04_wall_art.jpg

I am not going to tell you where this artwork is. Simply because once you’re there, you can’t miss it. I also would like from you to guess where!

I can’t call it graphite and I don’t know the artist or who is behind it, but this huge aggressive wall is going to change and become a piece of urban art. Actually I love to see more of these walls in Amman. We have a lot of ugly walls that can be used for art.

Let’s wait and see

  • Share/Bookmark

If you are a graphic designer, don’t miss this workshop. learn more about Arabic calligraphy from an expert. You will never find this knowledge or lean in your university. Expand your knowledge, gain experience.

click for more details

calligraphy_work_shop.png

  • Share/Bookmark