Happy New Year

December 29th, 2005

happy new year

  • Share/Bookmark


Now am blogging using Performancing extension for firefox. To tell you the truth it’s really cool application. I can easily write, edit and publish anything I want without logging into blogger.com.. cool :)

  • Share/Bookmark

Big changes in JRTV soon

December 28th, 2005

jrtv.jpg

Today I just read this short news in Al Dustor daily newspaper; I can say nothing but hoping that all the efforts will result in something good and competitive. Because now the JRTV is really really sucks. Pray with me :)

إنطلاقة جديدة للاذاعة والتلفزيون في عيد ميلاد الملك
عمان - الدستور - نيفين عبد الهادي: أعلن مجلس إدارة مؤسسة الإذاعة والتلفزيون أن المؤسسة ستشهد انطلاقة جديدة ضمن خطة تطويرية ستكون أولى خطواتها يوم عيد ميلاد جلالة الملك عبد الله الثانـي حيث سيبدأ التلفزيون بدوره جديدة تتضمن إطلاق شكل جديد للشاشة وشعار وبرامج جديدة كما سيشمل التغيير المذيعين، كما تشمل الخطة البدء بتجديد مبانـي المؤسسة وترميمها بكلفة تصل إلى (18) ألف دينار وإعادة تأهيل الأقسام الهندسية بالمؤسسة.

  • Share/Bookmark

police.jpg

ملّ الشرطي من السير ذهاباً وأياباً ، فلم يشهد سيارة واحدة في الشارع تخالف قواعد المرور، حمل عصاه وقام بتكسير جميع أضوية السيارات المصفوفة في الشارع، ثم أخرج دفتره الأحمر وأمضى بقية النهار يكتب المخلفات عليها. وعندما أنتهى الشرطي من توزيع كل أوراق الدفتر، عاد إلى البيت ليشاهد مسلسله البوليسي المفضل.
  • Share/Bookmark

Something about creativity

December 24th, 2005

Have you ever asked yourself what makes this ad, design, article or anything else in the world a creative work or not? Well, I personally believe that creativity does not belong to any certain group of people or profession. Because creativity is one of the human’s qualities, which we all should have. But like most of the other human qualities, we don’t use them. You can also be creative in any line of work, or any aspect of your life. This is what we mean by creativity has no limits.

Creativity does not come directly from inspiration as most people think. There are some certain bases which you should stand on before you take off. Also you can add as many bases as you can which you believe that creative work should be based on. For me those bases are

Need: One of the most important sources for creativity is need. Usually if you need something you try hard to find the best way to get it. Need is so important for creativity and without it, your effort is worthless.

Problem solving: One of the major incentives for creativity is problem solving. If you consider your action as a problem solving, it will make your effort of producing a creative solution worthwhile. But be careful, problem solving does not necessarily leads to a creative solution.

Impact: Always imagine the impact of your work on the targeted people. Think of what kinds of impact do you want to have in people’s minds. There are many elements which helps you to have a strong impact; such as surprise, memory and experience.

Surprise means is to find the unexpected way to solve the problem and satisfy the need. Memory refers of how much your work will stay in people’s mind. And experience means how much people were able to experience something that they never had before, and how much this experience will affect them.

Content: your content should be meaningful, with a short and clear message. Creativity does not come from bla bla bla work. Being simple and smart is all what you need.

Think of this dilemma as an example all the time. If I have only one blank white paper and someone asked me to draw only one black dot in this paper. In a way that no one can easily think of. And everyone will be surprised from, and asking questions about it. Where and how should I draw it?

You should first believe that you are a creative person, and then try your best to apply this in your life. Another thing you can always keep in mind; A spoon is not a spoon; A car is not a car; A man is not a man; A tree is not a tree; And so on�

Hope you got it :)

  • Share/Bookmark

jameedkosayeh-4.gif

  • Share/Bookmark

أصدرت دار الابداع الفكري للنشر كتابين للدكتور طارق سويدان. يتحدث الأول عن تارخ الأندلس، والآخر عن تاريخ فلسطين، القديم والحديث.

قد لا يكون موضوع الكتابين بالشيء الجديد، وقد يقدم أو لا يقدم وجهة نظر جديدة في تاريخ كل من الأندلس وفلسطين، لكن ما تتميز به هذه الكتب هي طريقة العرض والإخراج. إذ أكاد أرى وللمرة الأولى أن كاتباً عربياً يعتمد على الوسائل البصرية كالصور والرسومات بشكل أساسي في محتوى الكتاب. وعلى صعيد الكتب العربية، فإن تلك التجربة تخطو خطوة جديدة في طريقة التعامل بين القاريء والكاتب العربي. ويبشر بعودة الكتاب إلى الأسواق العربية، إذ حققت تلك الكتب مبيعات في العالم العربي لم تشهده كتب أخرى منذ زمن.

للآن لم أقرأ تلك الكتب، ولكني تفاجأة من أسلوب العرض والإخراج الذي لم أشهده في الكتب العربية من قبل… طبعاً هذا لا يمنع وجود بعض الانتقادات عندي من الناحية الفنية، لكني لست بصدد ذلك.

  • Share/Bookmark

arjelah.gif

  • Share/Bookmark

A few days ago, a person was recharging his cell phone at home.Just at that time a call came and he answered it with the instrument still connected to the outlet. After a few seconds electricity flowed into the cell phone unrestrained and the young man was thrown to the ground with a heavy thud. His parents rushed to the room only to find him unconscious, with a weak heartbeat and burnt fingers.He was rushed to the nearby hospital, but was pronounced dead on arrival.

Never use the cell phone while it is hooked to the electrical outlet!

Source: Unknown

  • Share/Bookmark
cover.jpg

يبدوا أننا سنشهد في الأعوام المقبلة تغيراً جذرياً في ملامح مدينة عمان، شأنا ذلك أم أبينا. ويبدوا أن شيوع استخدام تغطيات صفائح الألمنيوم “Aluminum cladding” ستكون السمة الأساسية في هذا التغير.

على الشارع المؤدي إلى مجمع النقابات المهنية في منطقة الشميساني، يوجد هذا المبنى الذي أفتتح مؤخراً ليكون المقر الجديد لوكالة “كانون”، بالإضافة لمجموعة من الشركات الأخرى. وقد تم تصميم هذا المبنى من قبل مكتب المهندسين منيب كيّالي ومجدي فاشه منذ أعوام مضت، لكن أتمام إنجازه كان مؤخراً.

وعلى عكس الكثير من المباني التي أستخدمت تغطيات الألمنيوم، فإن التصميم أعتمد منذ البداية على فكرة استخدام تلك التغطيات المعدنية. بل على العكس، فإن المعماري مجدي فاشه احتفل بتلك التفاصيل المعمارية بإسلوب قد أراه استعراضياً بعض الشيء. فكانت جميع واجهات المبنى، وخصوصاً عند الفتحات والمداخل، زاخرةً بالتفاصيل المعمارية والتشكيلات الهندسية المعتمدة على خصائص المعدن. ليظهر المبنى وكأنه ماكنة صناعية حديثة. ولربما يعكس الشكل الصناعي الحديث لمحة عن طبيعة الشركات التي تستخدم هذا الفراغ، وارتباطها بالتقنيات الحديثة.

وقد أستخدم المعماري أكثر من لون واحد لتغطيات الألمنيوم، فبالإضافة للون الفضي هناك اللون الأسود والمذهب أيضاً. وقد قسّم المبنى إلى جزئين، الجزء المواجه للشارع أخذ النسبة الأكبر من التغطيات الزجاجية مع اللون الفضي والمذهب لصفائح الألمنيوم، بالإضافة لشكل الكتلة النصف دائري. أما الجزأ الآخر فقد كان أبسط في التشكيل واعتمد على توزيع الفتحات بشكل شبكي واستخدم اللون الأسود على مساحات أوسع. وقام بوصل الجزئين من خلال تكتيلات وتشكيلات هندسية تكثر فيها التفاصيل المعمارية.

details.jpg
من أهم المشاكل التي يعاني منها هذا المبنى هي سوء التنفيذ. فتركيب صفائح الألمنيوم المغطية للواجهات لم يكن بتلك الحرفية التي يتطلبها التصميم. وقد نجد كثيرا من التموجات والانحرافات داخل الصفائح. كما أن التصميم الداخلي للمبنى لا يعكس إطلاقاً معالم الواجه الخارجية، وهو أيضاً يعاني من سوء في التنفيذ وفقر في التصميم المعماري، وهنا قد لا يقع اللوم على المصمم المعماري، إذ لا يكون الفراغ الداخلي من ضمن صلاحياته. على كل الأحوال فإن هذا المبنى يشكل مع مجموعة من المباني سلسلة من التغيرات التي ستؤثر على واقع المباني التجارية في عمّان. ولكنه يتميز بمحاولة استغلال خصائص التغطيات المعدنية إلى أبعد الحدود. ويظهر بشكل إستعراضي قدرات المعماريين الشباب على إنتاج تصاميم تواكب العصر.

  • Share/Bookmark